Tänu jumalale, et meil on Schengeni viisaruum

Kui iga välismaale minek tähendaks viisataotlust, siis ma vist ei suudaks reisida, sest see protsess on niivõrd närvesööv. Võimalus mõelda “Ohh tahaks Viini kohvikusse minna”, “Võiks Pariisis shopata” või “Hmm… Hamburgis esineb mu lemmiklaulja. Peaks vaatama minema” ja võimalus selle mõtte järgi ka tegutseda, on ikka tohutu vabadus. Muidugi ma ei tee seda, sest rahakott ei pea vastu, kuid teoorias ongi see niisama lihtne. Ei peaks isegi koju passi järgi tormama vaid piisab sellest, et ID-kaart on kaasas. Hüppad lennukile ja šahh – minek.

Nüüd aga kui Uus-Meremaa viisataotlus on saadetud, siis lihtsalt lennukile hüppamisest on asi kaugel. Kõigepealt sellest, et miks ma üldse viisat taotlen – Eestil on ju Uus-Meremaaga viisavabadus. See on tõsi – piirile jõudes lüüakse tempel passi ja tere tulemast. Väike konks on nüüd aga selles, et viisavabadusprogrammiga võib riigis olla (USAs on ka muide sama limiit) kuni 90 päeva ehk kolm kuud. Mina soovin Uus-Meremaal olla aga juuni keskpaigast oktoobri keskpaigani nii et ilma viisat taotlemata ei oleks see võimalik

Taotlusprotsess pole mingi keeruline mõistatus – no mis seal hullu siis, täidad avalduse ära, saadad teele ja korras. Ma ei tea, kas keegi sellise kergusega tegelikult suhtub protsessi, sest vähemalt minu jaoks on see küll oluline. Kui ma viisat ei saa, ei saa ma suure tõenäosusega ka Uus-Meremaa viisavabadusprogrammi kasutada. Rääkimata sellest, et edaspidi tuleb ka ükskõik mis muud viisat taotledes see keeldumine ära märkida (tavaliselt on alati juures küsimus, et kas mõni riik on viisaandmisest keeldunud või piirilt tagasi saatnud), mis omakorda tekitab ka tulevikus probleeme. Ja noh muidugi – kui ma Uus-Meremaale ei saa minna, siis peale juunikuud näeksin ma Bryanit järgmine kord eeem… oktoobris?

Mis võivad olla need ohumärgid, et mulle viisat mitte anda? Esiteks, ma just tulin sealt – kas juba küllalt ei peaks olema ning äkki nüüd ma plaanin sinna salaja elama jääda? Teiseks, suure osa ajast veedan ma suusatades oma vanas töökohas – äkki ma tahan mustalt tööle minna? Kolmandaks, neli kuud on küllaltki pikk aeg – mida ma teeksin seal nii kaua kui ma ei tööta? Neljandaks, see nõuab päris korraliku rahasummat – kui mul raha otsa saab, äkki lähen tööle?

Käsi südamel võin öelda, et ma ei plaani Uus-Meremaale elama jääda. Ma ei kavatse seal mustalt tööd teha ega üle aja jääda. Ma tean väga hästi, mis oleks mõlema käitumise tagajärjeks ja see mitte ainult ei paneks Uus-Meremaa piiri minu jaoks kinni, vaid ka mitmete teiste riikide. Ma soovin, et oleks piisanud viisataotluses sellest, kui ma oleksin öelnud: “Teate, oktoobris sulab teil lumi ära ja mu noormees läheb ka minema. Ausalt, mul ei ole mingit huvi jääda suveks, kus päike lõõmab ja sandflyid mind doonorina kasutavad. Ma lähen ära, sest põhjapoolkeral on nii lumi kui Bryan. Ning ahjaa, ma ei kavatse ühtegi seadust rikkuda, sest osa aastast on teil siiski ka lund ja ma tahan tagasi tulla, et seda nautida. Diil. Saan viisa?”

Kahjuks selle ausa jutu peale keegi viisat ei anna ning on vaja natuke rohkem oma plaane ja kavatsusi tõendada. Ja kuna ma olen eriti pabinas, siis ma lisasin pigem rohkem dokumente kui vähem. Skype’i krediiti sai ka ohtralt kasutatud ja NZ immigratsiooniametnikega nõu peetud. Nad on muide nii toredad, täiesti uskumatu! Viimane kord helistasingi lihtsalt selleks, et lugeda ette, mis dokumendid taotlusele lisasin ja kas sellest piisab. Naine, kellega rääkisin, ütles et tema hinnangul on see päris hea nimekiri:

  1. Cover letter, kus ma selgitasin miks ma tulen, mida ma teen, millal ma ära lähen ja miks ma kindlasti ära lähen. Juures ka nimekiri lisatud dokumentidest. Pikkus 3 A4.
  2. Ühe tööandja kiri, et mind on lubatud niivõrd pikale puhkusele ja nad ootavad mind tagasi tööle sel ja sel kuupäeval.
  3. Teise tööandja kiri, et mind on lubatud niivõrd pikale puhkusele ja nad ootavad mind tagasi tööle sel ja sel kuupäeval.
  4. Pangaväljavõte 1, et mul on olemas piisavalt raha (pangakonto peab olema minu nimel ning peab näitama viimase 6 kuu tegevust)
  5. Pangaväljavõte 2 (sest mul on lihtsalt kaks kontot, üks säästmine ja teine igapäevakulutusteks)
  6. Krediitkaardiväljavõte
  7. Kindlustuspakkumine Seesam kindlustuselt
  8. Eelmise aasta dokumendid, et mul oli terve WHV ajal reisikindlustus Seesamilt (lisasin selleks, et näidata, et ma reaalselt ka ostan selle, mitte ei ole lihtsalt pakkumist võtnud)
  9. Reisiplaanid Uus-Meremaal
  10. Varasemad reisid: 2012 – 2017 (sai lisatud seetõttu, et on inimesi, kelle viisataotlus on tagasi lükatud, sest nad ei ole kunagi varem kuskil käinud ning siis järsku tahavad 12k korraga Uus-Meremaal veeta. Loodetavasti see näitab a) mulle meeldibki reisida b) riigid on mind varasemalt sisse lubanud c) ma olen alati ka õigel ajal lahkunud)
  11. Kus ma töötanud olen (muide, nad ei tahtnud viimase 5a vms töökohti teada, vaid kõiki, kus sa kunagi töötanud oled. Palju õnne mulle, mu esimene töökoht oli siis, kui ma olin 13aastane. See nimekiri tuli päris pikk).
  12. Tehtud ja aktsepteeritud ESTA (kuna tagasilend on plaanis USA kaudu, siis tõestus, et mul on luba riiki siseneda)

Taotluse läbivaatamine peaks võtma kuni 20 (töö)päeva. Nii kaua saan ma justkui sütel istuda, iga päev mitu korda veebilehele sisse logida (hea seegi, et ei pidanud paberdokumente saatma!!!) ning “nautida” seda tunnet, kus kõhus on üks suur auk, sest mis siis, kui veebileht ära laeb ja taotluse staatuse juures on märge denied ehk tagasilükatud. Uhh, hirmus on mõeldagi. See oleks hetkel üks õudusunenägu. Mõtlesin, kas üldse blogisse kirjutada viisataotlusprotsessist (teate küll seda hirmu, et kui rääkida, siis äkki juhtubki), kuid olen julge ja kirjutan. Üritan hoida ka mõtlemist, et kui ei saagi viisat, mis siis! Plaan B (ja C ja D) on alati olemas. Äkki siiski teha kannapööre ja minna Austraaliasse? Üritada siiski VWP peal siseneda ja olla ainult 2.5 või 3 kuud? Jääda Eestisse ja kohtuda Mandyga, kes tuleb siia külla? Osaleda laulu- ja tantsupeol? Nii et variante on. Eelistatuim variant on siiski, et viisataotlus kiidetakse heaks… aga elame ja näeme. Seniks pöidlad-varbad pihku ja et mu klavituur ära ei kuluks sellest suurest refreshimisest, mida ma immigratsiooni veebilehel teha plaanin.

TÄIENDUS! Mis 20 päeva??? Logisin oma meili ja nägin, et Uus-Meremaa immigratsioonilt tuli kiri, et mind ootab online keskkonnas üks dokument. Ma pakkusin et ju siis pole mu avalduse lisadest piisanud ja nad tahavad midagi veel. Logisin sisse, avasin faili ja: Application number XXXXXX for a New Zealand Visitor Visa – General has been approved.

Ma vist ei hakka oma emotsioone ümber trükkima, sest pole võimalik. Aga mul on viisa olemas! Täpselt selleks neljaks kuuks, mida ma küsisin. Uus-Meremaa, me näeme varsti!

4 thoughts on “Tänu jumalale, et meil on Schengeni viisaruum

  1. Väga põnev! Ma huviga ootan edaspidiseid arenguid kõige osas, mida Sa plaaninud oled. Nii äge on jälgida inimeste tegemisi, kes järgivad eelkõige südant, mitte mõistust ja võtavad vastu julgeid otsuseid. Loodan, et Sul Uus-Meremaal olles liiga tihe graafik pole ja Sa ikka vahel kirjutad, kuidas läheb 🙂

    • Ootan ise ka, et milliseks siis kõik kujuneb! Loodan, et tasub kenasti ära ja ei pea hiljem kahetsema, et mõistus ajutiselt puhkusele on saadetud 😉

      Kindlasti plaanin Uus-Meremaal ka blogiga jätkata. Praegu ongi kuidagi vaikseks jäänud aga Eesti elust on keerulisem blogida – no ei ole midagi niiiii huvitavat toimumas. Lihtsalt nagu orav rattas ja rutiiniga harjunud.

  2. Pingback: Kas kaks on alati parem kui üks? Mitte siis, kui juttu on paberimajandusest ehk USA ja Uus-Meremaa viisamajandus | Tudengiraport - aasta Uus-Meremaal

  3. Pingback: Kas kaks on alati parem kui üks? Mitte siis, kui juttu on paberimajandusest ehk USA ja Uus-Meremaa viisamajandus - Blog24

Jaga oma mõtteid

