Tšau, Turoa!

124 päeva, peaaegu 800km suusatamist, hunnik uusi sõpru ja rohkelt mälestusi. Minu esimene (aga mitte viimane!) talvehooaeg on läbi saanud ja aeg on teele asuda. Ma ei oska hetkel midagi enamat kirjutada kui rääkida ülivõrdes sellest, kui lahedad neli kuud mul siin on olnud. Aga õnneks on mul hunnikutes pilte, nii et vaadake neid!

1-movenpick

Hommikune ülesminek Mövenpick liftiga. Nähtavus pole just maailma parim.

2-kojusoit

Ja kuna oktoobri lõpuks oli madalamalt juba lumi läinud, siis kojuminek käib liftiga alla sõites.

3-koerad

Meie kaks laviinikoera, kes edukalt oma eksamid on sooritanud ja sama edukalt mind lumekoobastest üles otsinud.

4-ralph

Kuigi sõidu ajal olen ma Ralphi pigem näinud mootorsaani taga lippamas, siis peab mäe peal töötav laviinikoer tundma end mugavalt nii mootorsaanil, rajamasinal, liftil jne istudes.

5-ralph

6-nqa-wai-heke

Minu lemmikraja (Blue Holiday) juurde kuuluv lift on maha võetud ja ootab järgmist aastat.

7-summit-hike

Ja nii see algab – varustus selga ning samm-sammhaaval üles tipu poole.

9-magi

Üks õhtu sõitsime alla ning järsku tuli kiirabi vilkuritega vastu. Selle tee peal pole kiirabil kuskile mujale minna, kui üles mäkke, nii et tõmbasime tee kõrvale ja Bendy hakkas uurima, mis toimub. Ei midagi muud, kui et üks tipu poole rühkija oli viga saanud. Mis seal ikka – patrull pööras oma kaubiku ringi, sõideti tagasi mäkke ja õhtune päästeoperatsioon sai alguse.

10-taranaki

Kauguses paistab Taranaki mägi, kuhu ma ise pole jõudnud. Tavaliselt näeb Taranakit hommikupoole, kui on selge ilm. Lõunapaiku hakkab ta ära kaduma.

Nagu mainitud, siis suusatatud sai ikka sadade kilomeetrite jagu. Kindlasti ei ole see kilometraaž 100% õige, aga no paarkümmend kilomeetrit sinna-tänna, mis see ikka loeb. Kokku suusatasin 791km!

Juuli – 76km

August – 256km (siia mahub ka rekordsuusatamine – ühe päevaga 38.38km, 29. augustil)

September – 197km

Oktoober – 262km

11-pilved

12-glacier

Idapiir. Muidugi keegi maha ei löö, kui sellest oranžist märgist kaugemale liigud, aga see on täiesti sinu vastutusel. Ja parem oleks, et sul on laviinivarustus kaasas, sest laviinikontrolli ka väljaspool piire ei tehta.

13-vaade-giantile

No kas leiate Giant kohviku üles?

14-main-trunk-vist

Rada Main Trunk tagaplaanil ning…

15-why-not

…rada Why Not.

16-snowcat

Rajamasin ehk snowcat nõlvast üles rühkimas. Selliselt need rajad valmis meisterdatakse.

17-hamilton

Mul on kahju, et pildil ühtegi suusatajat pole, et saaks natuke aimu, kuivõrd suured need kaljurünkad seal ikka on. Pildi keskel oleva kahe kaljurünka vahelt see allatulek seal reeglina käib.

17-hamilton-b

Ning nüüd vaade teiselt poolt. Kaks kaljurüngast, mille vahele ma kohe suusatama lähen, jäävad pildilt peitu, aga see langus on küllaltki järsk ning hilisem tõus, milleks on vaja hoogu koguda, pole palju laugem. Minu jaoks oli see täitsa paras adrenaliinilaks.

18-magi

19-vertigo-b

Näete seda värvilist joont? See jääb järele, kui ma oma värvipihustiga ringi suusatan.

19-vertigo

Sama rada (Vertigo), mis eelmisel pildil, ainult et altpoolt vaadates ja parema nähtavuse hetkel.

20-oleks-nagu-mets

Ma armastan seda kohta, sest kui natuke ette kujutada, siis tekib tunne nagu oleks kaljunukkide asemel see koht puudega kaetud.

21-hurtsik

22-hurtsik-b

Kuidas pilv ühe minuti jooksul liigub. Ja nüüd kujutage ette, et selle õrna pilve asemel, tuleb järsku pilvesupp.

Minu viimasel tööpäeval toimus ka Turoa Pond Skim üritus ehk siis Gianti kohviku kõrvale ehitati bassein ning suusatajate ja lumelaudurite ülesandeks oli üritada sellest veekogust üle sõita. Mõned feilisid, mõndadel õnnestus ja mõned vaatasid niisama pealt – nagu mina. Ma olin tegelikult küllaltki üllatunud, kui paljudel õnnestus üle sõita. Kõige huvitavamat feili ei õnnestunud mul kahjuks videole püüda – suusataja tuli ikka ülisuure hooga, vett puudutas vaid napilt ning sõitis lihtsalt väljumisplatvormi kinni. Seejärel lendas ta muidugi suuskadest välja, tegi kaks hundiratast õhus ja maandus lumele. Ethan (üks meie patrullidest, kes ka seal kõrval seisis ja vaatas) pani kohe suusataja poole jooksu aga tüüp lihtsalt tõusis püsti ning kuigi natuke lonkas, kinnitas, et tal on kõik korras ja läks minema.

23-skim-win24-skim-win25-skim-win26-skim-win27-skim-win28-skim-win29-skim-win30-skim-win32-skim-fail33-skim-fail34-skim-fail35-skim-fail36-skim-fail31-skim-fail

Ning päeva lõpetuseks sain jälle sweepi teha. Ma nüüd ei mäleta, kas ma olen juba kirjutanud, mis see sweep on, aga kordamine on tarkuse ema. Põhimõtteliselt kõik patrullid sõidavad viimase liftiga üles ning siis jaotatakse ära, kes mis raja saab ning rajad suusatatakse läbi. Miks seda tehakse? Et veenduda selles, et abivajaja abita ei jää. Muidugi kui keegi tahab mäe peale jääda, siis kuna tegu on rahvuspargiga, ei saa teda vägisi ära ajada. Küll aga öeldakse, et suusapatrull on tööpäeva lõpetanud ja koju läinud ning kui midagi peaks juhtuma, siis helistagu hädaabinumbrile. Rajad on muidugi erinevad ning mina haakisin end Couchyle sappa ja sõitsin tema järel lääneradadele.

39-dave

39-noon

High Noon Express – viimane lift üles.

37-sweep

Hooaja viimase päeva viimane sõit on algamas.

38-sweep

Tegelikult oli nähtavus ülimõnus, aga lihtsalt ülespoole vaadates olid pilved sõbralikult mäenukki kaisutamas.

40-layback

Selle oru tüüpi raja nimeks on Slider ning allpool saab sellest Organ Pipes (mäletate, see kus ma õhulennu tegin ja pöialt vigastasin). Paremal pool, järsaku peal, on rada nimeda Layover ning mööda seda me Couchyga alla tulime.

Selle viimase sõiduga on lugu ka. Mäe peal olles ei tohi kunagi mõelda, et see on nüüd viimane sõit ja ma võtan viimast, sest sellisel juhul pingutad sa üle ja keerad midagi pekki. Nii et ma üritasin kõigest väest vältida mõtlemist, et see on mul ju viimane tööpäev ehk hooaaja viimane sõit… Aga ikka suutsin midagi pekki keerata. Ise olin rumal, mis teha. Lumi oli seal täiesti imeline ning nii mõnus oli allapoole lauelda. Uut nähtust nägin ka – hoolitsetud radade peal sõites ei ole neid näha, aga kevadega on lume- ja jääkihtidesse tekkimas ka praod. No nägin küll neid pragusid. Aga kui siis üks hetk Laybacki serva peal tagurdama hakkasin, olin järsku selili maas ning üks suusk silma alt kadunud. Ja muidugi sel hetkel nägin ma, et ahhaa – selja taga oli jääpragu ning tagurdades olin suusa sinna sisse kinni sõitnud… Ukerdasin siis seal end õiget pidi ja kurat ma ei teadnud, et need jääpraod nii sügavad võivad olla. Suusk oli kenasti püstiselt sisse kukkunud ja kuidagi klambriga kinni jäänud nii et sain suusaninast õnneks kinni haarata ja välja tõmmata. Kui oleks sügavamale läinud… Üks asi on see, et mind oleks ees oodanud vähemalt tunnipikkune jalutuskäik lähima liftini ja teine asi on see, et kuna Couchy oli kaugemal, siis ma oleksin pidanud raadio kaudu (ehk kõik patrullid kuulevad) ütlema, et ma suutsin oma suusa jääprakku ära kaotada…

Teine asi, millega ma hakkama sain, tuleneb lihtsalt kogenematusest. Kõigepealt eesti keeles selgitada, mis asi on drop. Kõige lihtsamalt oskan seda selgitada selliselt, et seisad ääre peal ning suusatad siis alla. Erinevus nn tavalisest rajasõitmisest on see, et drop on väga järsk ning isegi mitte eriti kõrge drop võib küllaltki hirmus välja näha.  Nagu näha sellel pildil, siis tolle Laybacki terava serva pealt langedki Sliderisse. Dropi tehes on oluline olla ettepoole kummargil, mis tegelikult on loogiline, sest kui olla sirgelt või tahapoole kaldus, siis tabavad suusad lund väga veidra nurga all ja sa oled selili maas. Ja ma olin ettepoole kummargil. Vähemalt alguses. Aga siis tuli see kartus sisse, kaotasin tasakaalu ning muidugi olin selili lumes maas. Ja nõme asi on see, et dropi oli vaja selleks, et saada  hoogu, et järgmisest nõlvast üles minna. Kuna ma aga käna käisin, siis suusad jalast, kokku ja õlale ning tipa-tapa üles. Kops oli koos selle ronimise lõpetuseks aga mis seal ikka. Layback oli igati seda väärt!

41-rollover

Mulle meeldib see pilt. Tõsiselt. Ehk seetõttu, et meenutab mõnes mõttes elu siin Uus-Meremaal. Rada on ilus, sõit alla on mõnus, aga mis kurvi taga peitub, mis elu toob, veel ei tea.

2 thoughts on “Tšau, Turoa!

Jaga oma mõtteid

