Paberimajandus – pangakonto, uus number, IRD

Jube tore oleks, kui tuled siia ja hakkad kohe tööle ning elu jätkub nagu enne. Saad kasutada sama pangakontot, sama numbrit jne jne. Aga see on nii ainult unenäos (ja Euroopa Liidus) ning enne töötamist tuleb paberimajandus korda ajada. Postitus on jagatud kolmeks osas: pangakonto, telefoninr ja IRD.

westgate (1)

Westgate’i jalutamine kulgeb päikese all, suures osas küllaltki igavate vaadetega, nii et rohkem pilte praegu ei olegi.

Pangakonto

Kõige keerulisem asi konto avamise juures on oma aadressi tõendamine. Alles Uus-Meremaale saabunult pole ju näidata ette Uus-Meremaa aadressile tulnud telefoniarvet, elektriarvet, kirja muult ametiasutuselt vms. Mitmed hostelid pakuvad siin vastava paberi andmist, aga kuna mina ei ole hostelis, vaid kohaliku eestlase juures, siis tema antud kiri (Ulrika käis sellega proovimas) tõendina arvesse ei läinud, vähemalt Kiwibank seda ei aktsepteerinud. Siis läks ta koos Karmeniga BNZ panka, mis on ka Karmeni kodupank ja kus siis piisas Karmeni kohalolust, et vajalik aadressikinnitus kätte saada.

Samal põhjusel jäi ka minul hetkel Kiwibank kasutamata, sest ma lihtsalt ei viitsinud ega suutnud mõelda sellele, et kuidas Kiwibanki jaoks aadressi tõendada. Võimalik, et nende jaoks polnuks ka Karmeni reaalne kohaolu lugenud. Jäi siis BNZ ja minul polnudki enam vaja tõendajaks Karmenit, vaid sobivaks hinnati ka Ulrika! Veidi naljakas, sest ta ise ka ju alles kolis Uus-Meremaale, konto avas vähem kui nädal tagasi aga nüüd võib lausa teiste aadressi kinnitada. Uus teenuseidee: “Pakun aadressikinnitamist BNZ panga jaoks, 10$ üks!”

Igaljuhul kõndisime Ulrikaga Westgate, kus asub BNZ kontor ja hakkasime pihta. Tegelikult ei olnud protsess nii hull kui olin kartnud. Eks eelis oli ka see, et mind teenindas sama inimene, kes Ulrikat, nii et ta teadis juba mida teha. Väga palju neil tavaliselt Working Holiday tegijaid sinnakanti kontot avama ei satu. Näitasin oma passi, kirjutasin mõnele paberile alla, proovisin internetipanka, jõin tasuta kohvi ja vett, sõin tasuta küpsiseid, Ulrika kirjutas ka kuskile alla ning siis oligi kabinetiosa möödas. Veel oli vaja küll raha arvele panna, et saada kätte tõend IRD numbri jaoks (et mu pangakonto on tõesti funktsioneeriv). Õnneks enne kui Ulrika nendega telefoni teel suhtles, hoiatati, et kui Ulrika pidi 200$ arvele panema, siis põhimõtteliselt kohe, kui ta oli väljunud, tuli uuendus: arvele on vaja panna 500$. Õnneks sain Ulrikalt raha laenata (sest mul endal polnud enam nii palju Uus-Meremaa dollareid alles) ja ka sellest takistusest üle.

Lisaks oli vaja ära teha hääletuvastuse osa, ehk pidin automaatvastajasse ette lugema oma pangakonto sisselogimisnumbrit ja oma sünnipäeva. Esimest 3x ja teist 4x, et süsteem  kenasti aru saaks. Lõpetuseks sain veel olulise IRD paberi kätte ning toimiv pangakonto on olemas.

Momendil on mul ajutine kaart, kuid üsna varsti peaks kohale jõudma ka netipanga paroolide kaart ja lõplik pangakaart. Loodan, et need jõuavad enne, kui ma ära kolin.

Mobiilinumber

Kohe kui raha oli arvel, oli mul vaja minna ju seda kulutama ja endale kohalik number võtta. Algul tahtsin sellist numbrit, millega saaksin ka välismaale helistada, aga müügipunktis kohapeal olles sain aru, et see on veel üks heleroosa unistus. Pakette vaadata oli küllaltki masendav. Mõned näited hindadest ja mahtudest.

Kõnekaardi tüüpi (pakett kestab 30 päeva, siis vaja uuendada, kasutamata asjad edasi ei kandu):

  1. 500MB, 100min, sms piiramatu – 19$ ehk 11,4€
  2. 750MB, 150min, sms piiramatu, Spotify Premium – 29$ ehk 17,3€

Lepingulised:

  1. 1GB, 300min, sms piiramatu – 39,99$ ehk 23,9€
  2. 5GB, minuteid piiramatult, sms piiramatu, Spotify premium, saad kasutada ka Austraaliasse helistamiseks (kõik teised on Uus-Meremaa numbritele ainult sõnumite saatmiseks/helistamiseks) – 79,99$ ehk 47,8€

Lihtsalt neli näidet siis. Kui tahaksin saada ka Eestiga suhelda, siis oleks vaja veel nn lisapakett juurde soetada. Juurde saab osta ka kõneminuteid, datat (100MB on 3$ ehk 1,7€ nädalaks ajaks, 1GB saad 20$ dollari eest ehk 11,9€). Muidugi ma teadsin, et Uus-Meremaal on kõik telefoni ja netiga seotu Eestiga võrreldes jube kallis, aga imestada võin ikkagi. Võimalik, et siin on odavamaid variante, millest ma ei tea, aga Sparki kasuks räägib momendil ka hotspotide olemasolu, mis võimaldavad iga päev tasuta kuni 2GB netti kasutada. Neid hotspote olen siin ka päris palju näinud juba. Igal juhul otsustasin ma praegu selle 19$ paketi kasuks ja kuigi netti vähe jne jne, siis tundus, et sellega sai korda.

Ainult, et siis ma hakkasin saama sõnumeid, et olen kasutanud 1$ eest tasuta netti, päeva limiit on 150% täidetud. Kuna Ulrikal oli ka siin telefoniga mingi ebaloogiline kammajaa, siis eirasin seda, sest arvasin, et mingi sama asi. Ainult et kui ma Ulrikale helistasin ja mulle ette loeti, et mul on arvel vähem kui 10$, logisin oma Sparki kontole ja nägin, et 500MBst ja 100minutist saan unistada: mul on 7$ (19st), data ja kõneminutid on nullis. Siis läks häirekell helisema, et mis asja. Kui ma lõpuks Sparki klienditeeninduse kätte sain (telefoni teel oli lootusetu, online-chat toimis lõpuks), selgus et ma olen küll 23.jaanuaril kaardile 20$ pannud aga ma ei ole seda 19$ pakkumist välja ostnud. Ja nii olengi rõõmsalt tavahinda maksnud ja 13$ neti/kõnede peale kulutanud. Minu jaoks oli see väga huvitav ning ärritav, sest poes olin ma teenindajalt mitu korda küsinud, et mis veel teha vaja ja tema oli mulle kinnitanud, et kõik on tehtud. Tuleb välja et ei olnud. Esimene tõdemus oli see, et nohjah, saan nüüd jälle raha kulutada ja siis lõpuks paketi ära osta. Jube tore onja… Aga õnneks leidis Sparki klienditugi, et mul pole vaja seda teha ja nad lihtsalt aktiveerisid mul selle 19$ paketi ära ja mul jäi nüüd arvele lausa veel 8,42$ alles (ma ei tea, kust see 1,42$ juurde tuli). Vabandati ka ebamugavuste tekitamise pärast, nii et 5+ klienditoele.

IRD

Eestis otsest vastet IRD numbrile pole, kuid kõige lähedasem on vast ikkagi isikukood. Nagu meil peab tööandja väljamakseid tehes isikukoodi isikukoodi sisestama, siis siin lingitakse kogu maksuinfo ja isiklik info just IRD numbriga. Taotlusprotsess on mõnes mõttes tüütu ja automaatselt seda ei saagi, vaid pead saatma hunniku dokumente ja kui tahad kiiremini, pead lisama pealkirja “Urgent” (est: “Kiire”). Mina saatsin oma dokumendid ära millalgi pühapäeval, nii et loodetavasti kolmapäeval võin juba helistada ja saan telefonitsi IRD numbri ka kätte. Paberi peal tulgu siis millal tahab. Variant on taotlus esitada nii tavapostiga, kui meiliga. Ma valisin muidugi meili ja lisasin kirjale järgmised dokumendid:

  1. Täidetud IRD avaldus (võtsin Ulrika avalduse põhjaks, mis oli veidi teise väljanägemise PDF fail, kui see mille IRD kodukalt sain, aga loodan, et seda vormi pole uuendatud nagu pangasummat ja et läheb ikka läbi. Ulrika vormi kasutasin seetõttu, et seda varianti, mille ma kodulehelt sain, ei õnnestunud mul ära täita. PDF nõudis lõpus ka allkirja ja lihtsalt nime ei lubanud sinna kirjutada. Kui ma aga seda allkirjastada proovisin ja selle käigus oma ID kaardi üldse ära blokkisin… ütleme, et ei ole hea tunne teisel pool maakera ühte olulist kaarti ära blokkida. Õnneks sain Miku kohe kätte ja ta otsis mulle PUKid üles ning sain uuesti ID kaardi lahti, aga kui neid PUKe poleks olnud, siis… siis oleks suur jama).
  2. Pangatõend (aadress on ka seal peal)
  3. Passikoopia
  4. Passis oleva viisa koopia
  5. Working Holiday e-viisa
  6. Rahvusvahelise juhiloa ja Eesti juhiloa koopia

Loodan väga, et sellest piisab ja saan IRD kätte ja siis on enamik paberimajandusest tehtud.

2 thoughts on “Paberimajandus – pangakonto, uus number, IRD

  1. Enamus Ameerikas olevaid eestlasi kasutab mobla abil kodumaaga suhtlemiseks Skype, mis tasuta kui teisel poolel ka installitud või väga odav kui otse telefoninumbrile helistad. Selleks on vaja ainult data pakendit või ligipääsu free wifi’le. Usun et Uus-Meremaal samuti. Tavapaketid on ka Ameerikas kirvehinnaga.

    • Ma veel ei ole jõudnud Skype’i telefoni panna, kuigi vist peaks seda tegema, sest tasuta minutid ootavad, et ka lauatelefonile helistada. Praegu kasutan helistamiseks enamjaolt Facebooki Messengeri, mis ka üllatavalt hästi toimib. Free wifi ligipääs on siin veidi keerulisem (noh Eestiga võrreldes) aga Austrias oli olukord minu meelest isegi hullem.

Jaga oma mõtteid

