Lugedes läbi Euroopa: esimesed kümme

lugemiskaart2Minu eesmärk lugeda 2015. aasta jooksul läbi üks raamat iga Euroopa riigi kirjaniku sulest, on vaikselt edendamas. Kuigi ma pole ikka veel täpselt otsustanud Euroopa määratlust, siis aega on. Aasta esimese kolme kuuga olen ma kokku lugenud 33 teost ning neist kümme mahuvad samal ajal siis ka väljakutse nimistusse:

  1. Poola – Lesio
  2. Holland – Anne Franki päevik
  3. Läti – Linn jõe ääres
  4. Ungari – Egeri tähed
  5. Norra – Kõige kallim
  6. Suurbritannia – Enne kui ma suren
  7. Kreeka – Vahikord
  8. Soome – Kaks linna
  9. Austria – Caretta Caretta
  10. Hispaania – Tuule vari

Suurem osa neist raamatutest on valitud raamatukogu riiulist juhuslikkuse põhimõttel. Loetuist vaid „Egeri tähed“ on soovitatud Gabori poolt. Algul soovitas ta raamatut „Pal tänava poisid“, aga kuna see on mul ammuilma loetud, siis jäi ära. Temale oli see muidugi paras üllatus, et „Pal tänava poisid“ meil kohustuslikku kirjanduse nimekirjas on/oli.

hispaaniaKõige rohkem meeldis mulle neist kümnest „Enne kui ma suren“ ning „Tuule vari“. Viimase autori teised raamatud on nüüd nimekirjas ka, et järgmine kord raamatukogusse minnes neid laenutada ja veelgi rohkem sellest maailmast, mis ta loetud raamatus loonud on, teada saada. Ja tegelikult on mul ikkagi hingel/südames ka lätlaste „Linn jõe ääres“, mis sest, et see sai 8/10, mitte 9/10 nagu kaks eelpool mainitut. Kogu see küüditamise ning sõjaaja temaatika on kurb, on keeruline ja me kipume unustama, et eestlaste kõrval on ka teisi pisirahvaid, kelle minevikus on suuri õuduseid olnud.

Kõige madalamalt hindasin raamatuid „Vahikord“ ning „Caretta Caretta“. See ei tähenda nüüd muidugi, et Austria ja Kreeka kirjandusmaailm väärtusetu oleks või et need raamatud väärtusetud oleksid. Lihtsalt ei olnud niivõrd minu temaatika. „Caretta Caretta“ puhul isegi ei oska välja tuua, mis täpselt puudu jäi. „Vahikord“ miinuspooleks olen endale märkinud massilise saatelausete puudumise ja ähmaselt mäletan ka, et tegelastest sottisaamine oli keerulisem.

Kellele aga mida lugeda soovitada. Mõni raamat ilmub soovituses mitmeid kordi. See ei ole viga, vaid ongi selliselt kavatsetud. Seega, keda huvitab…

minevik: „Anne Franki päevik“, „Linn jõe ääres“, Egeri tähed“, „Kaks linna“

krimka kanti: „Tuule vari“, „Caretta Caretta“, „Kõige kallim“

noortele ja/või noortest: „Enne kui ma suren“, „Caretta Caretta“, „Tuule vari“

lühike ja läheb kiirelt: „Lesio“, „Linn jõe ääres“, „Caretta Caretta“

4 thoughts on “Lugedes läbi Euroopa: esimesed kümme

  1. Ma sain Sinult inspiratsiooni ja otsustasin ka ennast Euroopast läbi lugeda. Tuleb küll tunnistada, et ma pole eriti edukas olnud 😀

    Zafoni osas ma isiklikult soovitaksin natuke vahet pidada, ta kirjutab üsna ühesuguseid lugusid, nii et mul oli teist raamatut järjest natuke igav lugeda. Kuigi see õhustik, mille ta loob, on väga veetlev sellele vaatamata.

    • No algus on juba pool võitu! Muide, kuidas sa Euroopat määratleda plaanid? Mul tekivad küsimärgid just seal ida-poolse osaga. Kui vaadata selle järgi, kes Eurovisioonist osa võtavad, siis peaks nt Aserbaidžaan ka kaasatud saama, aga kasutades enda talupoja/naise mõistust, siis mina küll seda Euroopasse ei liigitaks. Vist äkki siis tõmmata joon seal Türgi ja Ukrainaga ja Venemaa ka veel sisse haarata (aga ei loe siis Siberi kirjanikku).

      Aitäh Zafoni nõuande eest ka. Jätan ta teised raamatud siis veidikeseks veel riiulile laagerduma 😉

  2. Ma esialgu mõtlesin, et teen hästi lihtsalt ja konkreetselt – võtan Euroopa Liidu riigid. Aga siis sain aru, et nii ei lähe ju Norra ja Island arvesse 😀 Nii et mõtlesin ümber, aga mingit pädevat määratlust pole ikka teinud. Sedasi vaikselt võtan, vähemalt praegune pingeline periood nõuab lihtsat lugemist, nii et lasen rahumeeli Prachettit ja Dontsovat. Ja sinna kõrvale ägan juhusliku valiku alusel võetud soomlasega 😀

Jaga oma mõtteid

