Kuidas leida hea raamat? Õnnelik juhus? Soovitus? Hea kujundus ja pealkiri? Ahh, ma loobun lugemisest.

Ise poleks ei ostnud ega laenutanud, aga Donka kinkis, lugesin läbi ja – vauuuuu!

Raamatud jõuavad mu lugemiskasti või isiklikule riiulitele erinevaid teid pidi. Üheks on muidugi soovitus kelleltki, kes arvab, et see raamat võiks mulle meeldida. Järjest suuremaks abiks on Goodreads, kus saan hoida silma peal sellel, mida teised loevad ja kuidas hindavad ning samas soovitab ka keskkond ise mulle raamatuid, vastavalt varasemalt loetud raamatutele. Aga ei ütle ära ka reaalse elu soovitustest. Donka on mitmel korral suutnud mulle soovitada/kinkida raamatuid, mida ma ise ei oleks raamaturiiulist valinud aga siis loen ja… vau! Elamus missugune. Samas võib lugemissoovitusi arvestades ka valikuga puusse panna. Kes ei teaks raamatut “Viiskümmend halli varjundit” ja seda, kuidas see üle maailma on endale ustavaid fänne saanud. Inimesi, kes seda kiidavad ja mitmeid kordi loevad on minugi tutvusringkonnas piisavalt. Kuidas siis muidu, pidin ise ka läbi lugema (ma ei taha kritiseerida asja, millega pole tutvunud). Lugesin esimese osa läbi ja rohkem pole raatsinud oma aega raisata, sest minu jaoks oli see hinnatav ühe punktiga viiest. Ana sisemine jumalanna käis pinda, kirjutamise stiil oli kohutav ning üldse, kui ülirikka Grey asemel oleks peategelaseks alkohoolikust ehitaja Grey, toimuks tegevustik tõenäoliselt selle nurga alt, kus politsei uurib, mis siis õigupoolest toimub. Jätaks aga kohutava lugemiselamuse kõrvale ja õnneks on rohkelt ka häid soovitusi tulnud. Lõuna Kuninganna on üks, mida ma ise poleks ei riiulilt laenutanud ega poest ostnud (ma õigupoolest ei oska selgitada, miks) aga mis oli põnev, mida olen mitu korda lugenud ning mis avab pisut maailma ka sellesse, kui palju kirjanikud (mitte kõik kirjanikud) oma teose kirjutamiseks taustatööd teevad.

Näide minu meelest kohutavast kujundusest. Kes selle heaks kiitis??

ARMUNÄLJASTE FESTIVAL pilt

Pealkiri ja kaanekujundus olid põhjuseks, miks ma selle raamatu laenutasin. Õnneks jäin ka sisuga väga rahule.

Muidugi loeb ka kujundus. Kujundus ei määra küll seda, kui hea raamat on, ent see mõjutab raamatu valikut. Kindlasti on ka neid, kes suudavad kujunduse kohapealt silma täiesti kinni pigistada aga õnneks või kahjuks mina nende hulka ei kuulu. Kui mul on valida kahe raamatu vahel, millest ma midagi ei tea, siis kaldun valima raamatu, millel on vingem kaanekujundus. Mõnikord tasub see ära, mõnikord mitte. Ja kujundusega samasse lõiku paigutaksin ka pealkirja. Need kaks on tegelikult lihtsalt nii olulised. Sisu võib olla raamatul tipptasemel, mis köidab miljoneid, aga kui pealkiri on jama ja kujundus kohutav, on oht, et müük kukub lihtsalt läbi või et inimesed, kes on raamatu sihtgrupp, jooksevad enne poest karjudes välja, kui selle kätte võtaksid. Näiteks “Intervjuu vampiiriga” – kaant vaadates oleks mul arvamus, et tegu on tohutult romantilise raamatuga, mille sihtgrupiks on romantikajanused naised. Jah, romantikajanused naised võivad ka seda raamatut lugeda ja nautida, aga tegelikult on selle sihtgrupp veidi laiem. Ja ma pole ainus, kes seda kaanevalikut hukka mõistab. Tõsi on küll ka nüüd see, et palju sõltub maitsest. Ma tean inimesi, kes “Minevikuta mälestused” kaanekujunduse peale nina kirtsutavad ja terve sarja kujundust negatiivselt hindavad, aga minule see väga meeldib.

Viis inimest, keda kohtad taevas

Juhuse raamat – kujundus pole kiita, pealkiri pole ka nii minu maitse, aga sisu on vapustav.

Ja siis on puhas õnnelik juhus. Eriti oma selle-aastase lugemise väljakutsega kipun ma mõnikord valima raamatuid lihtsalt selle järgi, et mis kätte satub. Ma ei viitsi end kurssi viia sellega, mida nt Rumeeniast lugeda soovitatakse ja siis hakata uurima, kas tõlge on olemas ja kas see on keskraamatukogus olemas. Teine asi on siis, kui soovitus tuleb kelleltki, keda isiklikult tean ja siis viitsin ka rohkem uurida. Aga kõige parem näide juhuse raamatust on “Viis inimest, keda kohtad taevas”. Enda eksemplari soetasin kunagi ammu (äkki seal 2008 paiku?) Rapla Taaskasutuskeskusest. Seal oli eraldi korv odavatele raamatutele ja mul oli vist aiamaale minnes lugemist vaja. Välimus mind ei köitnud, aga seal paremat ka ei olnud ja nii see raamat minuga kaasa tuli. Ja kui ma lugema hakkasin, siis teadsin kohe, et see oli üks õnnelik juhus. Tegu on ühe mu lemmikraamatuga, mida kindlasti soovitan kõigil lugeda. Praegu mõeldes meenub juhuse raamatutest ka “Tütarlaps pärlkõrvarõngaga” ning “Kadunud oaas”, mis on põhimõtteliselt Egiptuses toimuv krimimüsteerium, juurde ka sutike arheoloogiat. Ma ei armasta kumbagi, aga ometigi see raamat läks ludinal. Või on asi siis autoris: Paul Sussmann. Ka tema teiste raamatute lehed lihtsalt lendavad mu näppude vahel.

Raamatute maailm on põnev ja suur. Ehk isegi liiga suur, sest vahepeal tundub sobiva raamatu leidmine mägimatkana, mille lõppu ei tule ega tule ning pikaks ajaks mõtetesse jääva raamatu otsa sattumine Mount Everesti vallutamisena. Mina igaljuhul jätkan oma ronimist ja mäetippude vallutamist.

23_päev_märts

One thought on “Kuidas leida hea raamat? Õnnelik juhus? Soovitus? Hea kujundus ja pealkiri? Ahh, ma loobun lugemisest.

  1. Pingback: “Väike roosa pilet paradiisi” tasuta eksemplari loosimise tagamaad. | Tudengiraport - õppides läbi elu

Jaga oma mõtteid

