Kes on kirjanik, kas mina olen?

DSC_1874Kes on kirjanik? Kas mina olen? Ma olen kirjutanud kolm eesti keeles avaldatud raamatut, neljas avaldatakse sel suvel. Kas see teeb mind kirjanikuks või lihtsalt kirjutajaks, kellel on olnud õnne? Tegin üks päev endanimelise Wikipedia ja Goodreadsi lehekülje. Kas olen ennast tutvustav kirjanik või ennast upitav kirjutaja? Uurin noortelt, kas nad on lugenud mu raamatuid ja mida nad arvavad. Kas ma olen kirjanik, kes tahab tagasisidet või siis keegi, kes tahab tähelepanu?

Kõik teavad vist Superlastehoidja saadet. Lapsed käituvad kohutavalt, Jo tuhiseb sisse ning tema lahkudes on kõik, kui mitte ideaalne, siis vähemalt mitte enam katastroof. Mis minul sellest sarjast enim meeles on, ei ole seotud mitte lastega, vaid ühe pereemaga, kes tegi põhimõtteliselt kõik tööd kodus ise ära. Jo ladus talle kätte munade hunniku. Iga muna tähistas mingit tööd või tegemist: rätikute voltimine, nõude pesemine kohe kui kraanikaussi satuvad jne. Ja siis oli vaja tal need ülesanded lahti lasta. Lasta munadel põrandale puruks kukkuda. Mõtled küll, et mis see siis ära ei ole – on ju niisamagi toores muna põrandale lennanud. Pärast vaja vaid munarebu ära koristada. Aga see ei olnud nii lihtne. Ja naine nuttis ning võitles sellega, et lasta lahti need munad ja lasta lahti kohustustest, mis ta endale oli võtnud. Viimaks suutis ta lasta munadel kukkuda ja see oli ilmselgelt vabastav.

Mina küll mune ei pildunud, ent kui Sirli palus mul Unistuse süvaanalüüsi käigus öelda „Ma olen kirjanik“, siis ei tulnud see üle huulte. No ei tulnud. Proovi kodus ise, kuidas on seda öelda. Vean kihla, et lihtne. Aga kuna minu jaoks on see oluline ja tähtis, siis oli see nii tohutult raske, eriti kui keegi kuulab. Mis sest, et Sirli oli Skype’i kaugusel ja mina üksinda kodus. Aga ikka kahtlesin ja siplesin ja no nii keeruline oli neid sõnu üle huulte tuua. Oleks internet sel hetkel ära läinud, oleks vist lausa kergendus olnud. Aga kuna ma olin lubanud endale sellise väljakutse esitada ja kuna meie aeg jõudis ka lõpuni, siis pidin selle „lihtsa“ lause endast välja pigistama. Suutsin. Ütlesin Sirlile, et „Ma olen kirjanik“, kuigi tegelikult oli see lause ikkagi kahtlev ja kuidagi küsiv: „Ma olen …… kirjanik?“

Aga kas ma siis olen? Osa meie sessioonist kuluski sellele, et teha üldse selgeks, mis minu unistuses „Saada kirjanikuks“ on kirjaniku definitsioon. Ma ei tea ju kas unistus on saavutatud, kui ma ei tea isegi, mis see unistus on. EKI definitsioon on küll ilus ja selge: (1.ilukirjanduslikke teoseid kirjutav isik. 2.‹hrl. liitsõna järelosana› tarbekirjanduslike teoste v. kirjutiste looja (vastandina ilukirjanikule)). Aga minu definitsioon?

Minu mõtetesse on jäädvustunud pilt, et kirjanik on tõsine ja karm, vähemalt keskealine kui mitte vanem. Austatud ühiskonnategelane, kelle telefoninumber on reporterite varasalves ja kes annab oma hinnanguid ja arvamusi. Ta kirjutab ühiskonda muutvatel rasketel teemadel. Kirjutamine toob sisse tunduvalt rohkem kui kommiraha. Ja muidugi on tal oma fännid, kes loevad ja imestavad kui põhjatult tark ta on ja kuivõrd sügavad ja fantastilised on ta mõtted.

Selle, iseenda, määratluse järgi ei ole ma kirjanik. Kirjaniku nimetuse kasutamisest võin unistada kõige varem paarikümne aasta pärast. Eeldusel, et need ülejäänud nõuded (tõsine, austatud ühiskonnategelane, saan piisavalt palka jne) täidetud on. Kõlab ju totrana! Kas siis Rowling polegi kirjanik? Ta ei olnud ju keskealine, kui Harry Potteri maailma lõi. Või Astrid Lindgren? Kõik ta raamatud ei ole ju niivõrd palju furoori tekitanud nagu „Vennad Lõvisüdamed“ surmatemaatikaga tollal ja „Pipi Piksukk“ oma neegrikuningaga praegu. On rohkelt kirjanike, keda ei näe kunagi kuskil arvamust avaldamas, aga kelle nimed kõrguvad laenutusedetabeli eesotsas või kes ei elatu ainult kirjutamisest, aga kellel on fänne siiski rohkem kui küll.

Aga see, et „teised on ju ka!“ ei tee minu jaoks asja lihtsamaks. Ühelt poolt on kahtlus, et äkki ikkagi ma võin julgelt öelda „Ma olen kirjanik“. Teiselt poolt aga ei julge, sest äkki… äkki ma ikkagi ei ole. Rohkem kui 600 sõna kirja pandud ja jõudnud pole ikkagi kuskile. Kes on kirjanik, kas mina olen?

Jaga oma mõtteid

