Kuidas ma firmaomanikuks hakkasin

taustataViis kuud üht huvitavat eluperioodi on mu elus täis saanud. Ja loodetavasti jätkub see samas vaimus, või haarab mu elust isegi veel suuremat osa. Ma olen seda siin paar korda maininud, päris elus vast rohkem. Aga mõtlesin nüüd selle väikese tähtpäeva puhul täpsemalt kirjutada.

Jutt on minu isiklikust firmast. 2014a augusti keskel tegin arvutis klikke ja klõpse ning tulemuseks sai see, et võisin end täie õigusega nimetada firmaomanikuks. Vist isegi mõned kuud varem oleksin ma sellise mõtte peale reageerinud kuidagi sedamoodi: Mina ja firmaomanik? Mis asja. Ei! See nõuab ju äritundmist, ja majandus ja numbrid ja paberite täitmine ja seadustes tuhlamine, oo ei!

Naljanumber. Tegelikult on Eestis oma firma asutamine ikka jube lihtsaks tehtud. Ja kui ma poleks tundnud vajadust nii palju guugeldada, uurida, maailmalõpustsenaariume läbi mõelda ning neid lahendada, oleksin teinud tunduvalt vähem klikke ja klõpse. Aga ma tahtsin ikka 100% kindel olla, et ma end millessegi kohutavasse ei mässi. Aga alustame otsast.

Miks? Elance’i kaudu uuriti, kas oleksin nõus ka Eesti klientidele kirjatööd tegema. Muidugi olen. Aga kuidas siis maksta? Elance’i kaudu oleks kuidagi kilplaslik – eurod dollariteks, ülekanne, maksta Elance’ile teenitud rahalt vahendustasu, seejärel kanda raga oma Eesti kontole, maksta tasu dollarite eurodeks muutmise eest. Et siis… miks? Aga samas mustalt teha ka ei saa. Eraisikuna suurt vahet poleks, aga firmade jaoks loeb küll, kuidas see raha firmast välja läheb. Seega ümbernurga küsimiste peale jõudsin lõpuks otsusele, et ehk teeks selle nalja siis ära.

Milline vorm? Erinevaid ettevõtlusvorme on ju mitmeid erinevaid: MTÜ, AS, UÜ, OÜ ja TÜ. Muidugi ka FIE. AS. Esimesteks väljalangejateks said UÜ ja TÜ. Nende järel MTÜ. Jäin kaaluma FIE ja OÜ vahel. Aga ma sain aru (ja kui sain valesti aru, siis jumala eest, võite mind parandada), et FIE peab sotsmaksu jm maksma koguaeg, olenemata siis sellest kas tulu oli 10€ või 1000€ kuus. OÜ maksab aga siis, kui raha välja läheb. Kui niisama kontol istub, siis las ta istub. Ja FIEd ei saa niisama istuma jätta, OÜ võin rahulikult riiulile tolmu koguma unustada. Jama on siis, kui kellelegi võlgu jääda. Aga kuna ma teenuseid sisse ei osta, töötajaid ka pole, siis ainus kellele võlgu saaks jääda… oleksin mina ise. No eks ma siis annaksin endale andeks. Igaljuhul, peale uurimist ja puurimist tundus minu jaoks turvalisem OÜ ja otsustasin oma klikkide ja klõpsudega sinna jõuda. Ahjaa, kes teab seda, et OÜ asutamiseks on vajalik 2500€ suurune sissemakse ja imestab, et kust ma sellise rahahunniku sain, siis ei saanudki. Juba paar aastat on võimalik asutada OÜd ka sissemakset tegemata. Selle sissemakse võib teha ka hiljem (või mitte kunagi) ja seda siis nii rahaliselt kui mitterahalisel kujul. Tõenäoliselt valin mina mitterahalise tee, sest 2500€ vaba raha mul endiselt arvel ei seisa.

Mina tegevushoos

Mina tööhoos

Paberiajamine? Ülilihtne ja ülikiire. Netiportaalis mõned klõpsud, seejärel riigilõivu tasumine, päev hiljem tuli e-mail pealkirjaga “Menetlustoimingust teavitamine”, edasi panka, avada konto, visata allkirjad ja tadaa – ahjusoe firma on valmis. Kõige raskem osa oli nime valimine. Mõtlesin, mis ma mõtlesin aga hilisöösel (sest muidugi ma ei saanud edasi lükata, vaid pidin NÜÜD ja KOHE selle hulluse lõpuni viima) tundus parima variandina Kirjasulg. Olen sellega tegelikult siiani rahul, kuigi Miret ütles, et ta oli arvanud, et kindlasti on nimi midagi draakonitega seotut. Ausalt öeldes, ma oleksin ise ka sama arvanud. Aga siis ei kuidagi see õige nimetus pähe. Ehk järgmine kord!

Ja edasi? Edasi sai tööd alustatud. Arvete saatmiseks kasutan portaali Minuarve.ee. Väga lihtne kasutada, tasuta variant ajab asja ära ning näeb täitsa kena välja ka. Ülevaadet kuludest-tuludest pean kõige lihtlabasemal kujul oma arvutis Excelis. Professionaalseid raamatupidamisprogramme on muidugi rohkesti olemas ja erinevate variantide reklaame tuli nii meilile kui kodupostkasti. Aga ma tunnen, et saan praegu oma põlve otsas nikerdamisega kenasti hakkama. Elance’i portaalile ma arveid ei esita, vaid kannan sealt vastavalt tujule ja vajadusele teenitud raha üle, aga mida rohkem seda uhkem, sest vahendustasu 5.75€ tuleb maksta nii siis kui üle tuleb 25€ kui ka siis kui üle tuleb 250€.

Aga maksud? Oi see vastik maksude teema. Seni kuni firmast raha välja ei taha võtta, on maksud kauge kaja. Muidugi saaks ka dividendide kaudu, aga kuna osakapital pole makstud, on dividendid seitsme luku ja riivi taga peidus, kättesaamatud. Eks siis lepin sellega. Ennast tööle pole aga mul hetkel veel (küll aga on see lähituleviku muusika) mõtet võtta ja siis sai parima variandina leitud juhatuse liikmele tasu maksmine. Selleks aga, et ma EMTAs midagi metsa ei keeraks, kasutan ka natuke abimehi. Esimene abimees on kõige tavalisem kalkulaator ja teine Cloudsheet. EMTAs numbrite sisestamine on hetkel veel hirmus ja praegu tunnen küll, et veidi majandusealast tarkust tuleks kasuks, sest mingid read on seal ikka väga arusaamatud. Aga Cloudsheet’is sisestan mõned numbrid, see arvutab ise vajalikud asjad välja, tõmban tekstifaili alla, laen tekstifaili EMTAsse, salvestan ära ja… valmis!

Ning kliendid? Ma ei ole suurfirma, kellel on sadade kaupa kliente järgi ootamas. Praegu on kujunenud selliselt, et stabiilselt teen koostööd mõne Eesti kliendiga (olenevalt hetkest, mõnikord tihedamini ja mõnikord harvemini) ning ühe Ungaris asuva kliendiga, kellele teen tööd läbi Elance’i portaali. Mina olen igaljuhul kõigiga rahul ja väga tänulik, et nad mind endale partneriks on valinud. Ja loodan, et ka nemad on oma valikuga rahule jäänud. Lisaks regulaarsetele klientidele on mõned ühekordsed kliendid. Siiani peamiselt Elance’i kaudu, kelle töödele olen kandideerinud ja kes mind parimaks on hinnanud. Ei ole palju, ei ole vähe. Eelmine nädal võtsin kokku ning 17h jagu tuli firmaga seotud töötunde. Peaaegu, et pool kohta! Muidugi olen alati avatud ka uutele tööpakkumistele ning seetõttu lõin ka eraldi blogilehe, mida võib julgelt piiluda.

Kokkuvõtteks? Ma olen väga rahul, et augustis selle hiiglaslikuna tunduva sammu ette võtsin ja endale uue, ärimaailma, avasin.

One thought on “Kuidas ma firmaomanikuks hakkasin

  1. Pingback: Mu firma sai aasta vanuseks (pluss mõned päevad) | Tudengiraport - õppides läbi elu

Jaga oma mõtteid

