Sotsioloogia vol 2

Homme on eksam. Täna ma veel palehigis õpin. Milline see siis välja näeb? Kui on olemas kordamisküsimused, siis vastan kõigepealt nendele. Kui ei ole, kirjutan ise kordamisküsimused. Seejärel loen küsimused ja vastused telefoni peale linti, et kuulata jooksmas käies, koduseid toimetusi tehes vms. Prindin ka küsimused välja, sest ma ei oska väga arvutist õppida. Järgmisena otsin mõne “ohvri”, kellel on õnn minult küsida küsimusi ja ma saan vastata. Ma olen juba aru saanud, et kõige rohkem õpin ma läbi seletamise (vajadusel siis ka omaette valjult rääkides). Vahepeal kirjutan ka raskemad asjad läbi. Kui vähemalt korra olen valjult vastanud (täiesti aktsepteeritud on ka minu poolne ving “Ma ei teaaaa seda, küsi midagi muud), siis on aeg lahterdada. Võtan näiteks kolm markerit: roheline ring küsimuse ümber tähistab seda, et see asi on selge ja ma rohkem oma tähelepanu ei pea kulutama. Oranž ring seda, et nii-ja-jaa ning punane seda, et asi on kriitiline! Ma ei saa mõhkugi aru! Ning siis alustan uuesti seletamise ja läbikirjutamisega, piirdudes oranžide ja punastega.

Tavaliselt selle süsteemi lõpuks on asi mul läbi ja lõhki selge ning võin ka tagurpidi ette vuristada. Aga ei, mitte sotsioloogiaga. Mitte selle pagana sotsioloogiaga! Mul on HOMME eksam ja mul on kohutavalt palju punaseid märke, aga ma ei suuda selliselt õppida, et pean lihtsalt pähe tuupima. Ja mul ei õnnestu seda endale lahti ka seletada, sest pooled asjad pole isegi loogilised, vaid pigem “ja nii on, sest see tüüp ütles ja tegi nii.”. Ahah. Selge. Täna õhtul plaanin ma kõik küsimused-vastused läbi kirjutada ja siis omaette pahutseda, sest päris mitmetel pean nagunii “spikerdama”. Lihtsalt ka teie silmaringi laiendamiseks, valisin välja kolm kõige “suurepärasemat küsimust”, mis mu peakolusse jääda ei taha. Ja muidugi koos vastustega, sest läbikirjutamine aitab ju ometigi meelde jätta!

1. Kaks teoreetilist vaadet kodanikuühiskonnale
Esimene vaade hõlmab kogu ühiskonda, ning see kuulub pigem politoloogia alla. Teine definitsioon on see, et taoline ühiskond sisaldab kodanikeühiskonda “kitsamas mõttes”. Tegu on siis selle osaga, mis asub kõrgemal indiviidist ja perekonnast ning madalamal riigist. Teist varianti eelistab sotsioloogia.

2. Kirjelda erinevaid kultuuri kontseptualiseerimise strateegiaid
Etnograafiline strateegia (kultuur on suurte inimgruppide elukorraldusviis. Kultuur on eelkõige rahvuse ja rahvusriigi kultuur). Eidoloogiline strateegia (keskendub tähendustele ja tähenduste süsteemidele, mis on indiviidide ja institutsioonide toimimise printsiipideks).
Need kaks strateegiat, palun korrutada 5ga, sest kokku on 10 erinevat strateegiat, mille kõik peaks kenasti pähe õppima. Ja tõenäolisemalt pikemate kirjeldustega, kui minu üks-kaks lauset.

3. Milles seisneb Marju Lauristini väide, et “nullindatel oleme tunnistajaiks siirdekultuuri asendumisele kaasaegse võrguühiskonna hilismodernse kultuurimustriga”?
Kui jätta kõrvale see, et inimesed kellele ma olen küsimust ette lugenud, on ühehäälselt teinud “Misasja???”, siis tegelikult on sellele vastamine isegi lihtne. Nimekirja pääseb ta küsimuse tõttu. Igal juhul, lühidalt öeldes siis oli 1980aastatel eesti kultuuril rahvusliku identiteedi hoidmise missioon. Praegune Eesti rahvas on aga 1990aastate sündmuste tõttu ilma vaimse eliidita, sest loojad on “turusuhete pantvangid”.

Oeh… Nii umbes pool materjalist on mulle päris hästi selge. Aga kuna mister Murphy vist tahab, et ma ka ühele järeleksamile jõuaksin, saan vist homsel eksamitööl näha neid küsimusi, mis mu pea valutama panevad. Pöidlad pihku.

EDIT: Pärast eksamit

Esimene küsimus – saan 0.5p või ehk 1p
Teine küsimus – saan ehk 2p
Esimene mõiste 1p
Teine mõiste 1p
Kolmas mõiste 0p
Neljas mõiste 0-1p

Ehk kokku võib mu punktisumma olla 4.5 kuni 6p. Maksimaalne punktisumma on 10. Läbisaamiseks on vaja ju vähemalt pool, nii et mu tõenäosus läbisaamiseks on siis… Jah. Väike.

Jaga oma mõtteid

