Lõunasse

Sotsiaalpedagoogika viimase seminari ülesandeks oli uurida, kuidas ja kes tegeleb probleemse õpilasega mõnes muus riigis peale Eesti. Ma võtsin kauge maanurga, ja seadsin kriteeriumiks ka inglise keele staatuse riigikeelena, et saaksin info kergesti kätte ja ei peaks sõnastiku abi kasutama (põhjus miks ma ei valinud oma lemmikriiki Saksamaad või siis Austriat või siis Šveitsi…). Nõudmistele vastas Austraalia. Veel kaugemale minnes – Tasmaania! Egas midagi erilist ei oodanud ja seda rohkem üllatas mind. Infot oli hea korjata, sest Tasmaania haridusameti leheküljel oli toodud päris palju juhendeid ja pdf faile, millesse sukelduda. Seminarile esitatud info kopeerin ka siia, sest no lihtsalt on huvitav lugeda.

Probleemsete õpilaste aitamisega tegeleb sotsiaaltöötaja, kuid dokumentides kasutati mõnes kohas ka nimetust koolisotsiaaltöötaja ja õpilasi toetavate teenuste spetsialist(tegeleb 11 ja 12 klasside õpilastega) ja kristlikes koolides tegeleb sotsiaalpedagoogilise tegevusega abipastor. Ülesanded jäid aga siiski samaks.

Sotsiaaltöötaja ülesanded on: koolist puudujatega tegelemine, antud poliitika ja sellega seotud protseduuride ja suuniste järgimine, avalduste kontrollimine, mis on esitatud osalise ajaga kooliskäimiseks või iseseisva õpilase staatuse omandamiseks ning vajadusel kontakteeruda erinevate asutustega. Kui nähakse vajadust töötamaks pereliikmetega või kohtuda nendega väljaspool kooli, et saavutada muudatused ja parenenud õppetulemused, on võimalik läbi viia kodukülastused, mille läbiviijaks võib olla ka sotsiaaltöötaja. 

Ja muide, seal oli ära reglementeeritud et kodukülastust läbiviiv töötaja peab kooli jätma info selle kohta kuhu ta läheb, kauaks ta läheb, kelle juurde ta läheb. Kogu külastuse jooksul peab ta olema kättesaadav telefoni teel (ei mingit hääletule panemist) ja telefonis peavad olema salvestatud hädaabinumbrid. Kui ta tagasi tuleb, siis 30 minuti jooksul peale kellaaega, mille ta märkis, et tagasi jõuab, peab ta teadma andma oma tagasijõudmisest. See osalise ajaga õpilane ja iseseisev õpilane olid ka päris huvitavad staatused.

Selgitatud on ka, mida teha siis, kui õpilane jääb rasedaks. Kui õpilane räägib oma olukorrast kellelegi teisele koolitöötajale, kui sotsiaaltöötajale, peab antud koolitöötaja koheselt korraldama kohtumise sotsiaaltöötaja ja õpilase vahel. Kool võib pakkuda rasedale või vanemaks olevale õpilasele toetust, määrates toetaja, kelleks võib olla ka sotsiaaltöötaja. Sotsiaaltöötaja võib veel ka: toetada rasedat või vanemaks olevat õpilast otsustetegemisel, kindlustades et neil on üldine ja ajakohane informatsioon. Toetada noort, et säilitade positiivsed suhted vanema(te) või muu perega. Arendada koostööd teiste sobivate asutustega. Arendada ja säilitada kommunikatsioon koolitöötajatega. Tagada professionaalsed õppimisvõimalused ja nõuanded töötajatele.

Ma ei tea, kas seal on tõesti suur probleem teismeliste rasedustega või on nad lihtsalt väga läbimõelnud. Kui tüdruk rase on, ei tohi ilma tema nõusolekuta kool seda näiteks ta perele teatada (eriolukorrad välja arvatud). Dokumendis oli ära toodud, et keelatud on igasugune raseda/vanemaks oleva õpilase diskrimineerimine ja teda peab igati toetama, et kool pooleli ei jääks.

Suurema osa Tasmaania koolide kodulehtedel ei olnud nimekirja koolitöötajatest, või kui oli, siis parooli ja kasutajanime nõudmisel antavad. Ühe meeldiva erandi Montrose Bay High Schooli näol küll leidsin. Kõigepealt vaadake, millises ümbruses see asub ja siis lugege, kuidas kaugel Tasmaanias üks koolisotsiaaltöötaja töötab:

Sotsiaaltöö roll koolis keskendub õpilaste toetamisele õppimises ja võimaluste tagamises, et luua positiivne tulevikuväljavaade. See hõlmab töötamist õpilasega, tema perega ning mitmete teiste teenusepakkujatega kogukonnas.

 Koolisotsiaaltöötajad abistavad ükskõik milliste tõkete korral, mis õpilasel esinevad. Näiteks: personaalne (emotsionaalsed, psühholoogilised probleemid), peresuhted, terviseprobleemid, lein ja kaotus, koolivältimine ja majanduslikud raskused. Me pakume õpilastele sellistes olukordades toetust individuaalsete nõustamiste ajal või rühmatööde abil klassis.Meie roll ei ole olla pessimistlik, on asju, mis toovad ka rõõmu noortele. Koolisotsiaaltöötajad töötavad selle nimel, et rajada positiivsed suhted kooli ja kodu vahel, et pakkuda noortele kaitsvat  ja abistavat tugivõrgustikku, et nad saaksid realiseerida oma potentsiaali.

Äge!!! Tasmaania jättis päris mõnusa mulje.

Advertisements

Jaga oma mõtteid

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s